Klasa integracyjna                        


 Od roku szkolnego 2003/2004 Szkole Podstawowej nr 2 w Zelowie funkcjonuje pierwsza w gminie Zelów klasa integracyjna. Uczy się w niej 18 dzieci, w tym czworo niepełnosprawnych. Wychowawczynią klasy jest pani Liliana Rogut, a nauczycielką wspierającą - pani Mariola Głowacka.

 

Marzanna Socha - dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Zelowie


PRZYGOTOWANIE PLACÓWKI
DO PROWADZENIA ODDZIAŁÓW INTEGRACYJNYCH


        Szkoła Podstawowa nr 2 im. T. Kościuszki w Zelowie w roku szkolnym 2002/2003 uzyskała aprobatę organu prowadzącego, jakim jest Samorząd Miasta i Gminy na skierowanie oferty oświatowej do rodziców dzieci z dysfunkcjami ruchu dotyczącej nauczania i wychowania integracyjnego.
        Integracja, przez nas promowana, jest przejawem szkoły otwartej na potrzeby środowiska. Wymaga wielu zmian w organizacji pracy celowo zmierzających do tworzenia warunków wzmacniających edukację uczniów o zróżnicowanych możliwościach.
        W naszych oddziałach integracyjnych razem z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pobierać będą naukę uczniowie harmonijnie rozwinięci i zdolni. Wszyscy uczniowie niepełnosprawni zakwalifikowani do oddziału integracyjnego mają orzeczenia z poradni i są skierowani do nauczania integracyjnego. Mając na uwadze zarówno uczniów z dysfunkcjami, jak i uczniów sprawnych, przed utworzeniem klasy integracyjnej dokonujemy wielowymiarowej diagnozy psychologiczno - pedagogicznej z opisem słabych i mocnych stron uczniów niepełnosprawnych oraz u wszystkich uczniów, rozpoznajemy potrzeby, zdolności, zainteresowania i ambicje na bazie ankiet skierowanych do wszystkich rodziców. Na tak zbudowanej diagnozie budujemy organizację pracy integracyjnej i program wsparcia dla uczniów niepełnosprawnych. Nad całą procedurą czuwa nauczyciel przedmiotu i nauczyciel wspomagający, posiadający wykształcenie w zakresie pedagogiki specjalnej. Z uwagi na ogrom prac i ogromna odpowiedzialność, w działania włączyła się grupa nauczycieli naszej szkoły tworząc "zespół samokształceniowy w zakresie integracji".
        Procedura tworzenia klasy integracyjnej tak naprawdę zaczęła się już dwa lata temu i możemy cieszyć się już sukcesami w dziedzinie integracji:
  • Nawiązanie szerokiej współpracy ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Osób Niepełnosprawnych oraz przedszkolem z oddziałami integracyjnymi w Zelowie.
  • Badanie opinii na temat integracji w środowisku lokalnym i szkolnym, poprzez przeprowadzenie ankiety i wywiadu (wzory w załączeniu). Celem przeprowadzenia ankiety było poznanie opinii mieszkańców Zelowa i gminy na temat integracji i stosunku do osób niepełnosprawnych. Dobór próby był losowy. Badaniami objętych zostało 35 respondentów (19 kobiet, 16 mężczyzn). Ankieta zawierała 10 pytań zamkniętych. Zadaniem badanego było zakreślenie właściwej według niego odpowiedzi. Badania odbywały się w domach rodzinnych lub w miejscu ich pracy. Przebiegały w dobrym nastroju, przyjacielskiej i miłej atmosferze. Ankieta była anonimowa. Celem przeprowadzenia wywiadu było poznanie opinii nauczycieli Szkoły Podstawowej nr 2 w Zelowie na temat integracji oraz badanie wiedzy związanej tematycznie z kształceniem integracyjnym. Badaniami objęte zostały 22 osoby - nauczycielki ze szkoły. Zastosowany został kwestionariusz wywiadu, składający się z 18 pytań otwartych. Wywiad był anonimowy, odbywał się w domach rodzinnych lub miejscu pracy respondentek
  • Opracowanie szkolnego programu działań wspomagających pracę oddziałów integracyjnych w tym modyfikacja programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły.
  • Organizowanie corocznych imprez integrujących społeczność szkolną z niepełnosprawnymi dziećmi: wspólne Jasełka Bożonarodzeniowe, Dzień Dziecka, zabawa Karnawałowa, Wieczór Andrzejkowy.
  • Powstanie idei Warsztatów Integracyjnych, organizowanych przez naszą szkołę, których efektem było zamieszczenie prac plastycznych w trzeciej edycji kalendarza szkolnego wydawanego przez naszą szkołę.
        Nasze sukcesy mogliśmy osiągnąć dzięki wspólnej trosce społeczności szkolnej o właściwą realizację wyznaczonych zadań. Przed nami jeszcze wiele do zrobienia, chociażby opracowanie indywidualnych programów pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, kształcenie kadry nauczycieli, pozbawienie szkoły barier architektonicznych, promocja działalności integracyjnej, rozszerzenia oferty zajęć pozalekcyjnych. Będziemy jednak mogli osiągnąć zamierzenia tylko wtedy, gdy we wspólnej pracy nad przystosowaniem szkoły do nauki dla wszystkich uczniów zjednamy sobie wielu przyjaciół.